ocet ryżowy

Ocet ryżowy - lecznicze właściwości

Słowo „sushi” pochodzi od japońskiego słowa oznaczającego „kwaśny ryż”, który jest niezbędnym składnikiem tradycyjnego sushi. Składnikiem, który zapewnia kwaśny smak w ryżu sushi, jest ocet ryżowy. Jak sama nazwa wskazuje, ocet ryżowy to ocet destylowany z ryżu. Jest znany od wieków, ale często nie do końca doceniany. Ocet ten ma szerokie zastosowanie jako przyprawa, głównie w Azji. 


Głównymi producentami przyprawy są Chiny i Japonia, a także Korea i Wietnam. Chińskie octy ryżowe są z reguły kwaśniejsze i bardziej cierpkie, a japońskie słodkawe i łagodne. Chiński produkt może też miewać odcień biały albo czerwony i być aromatyzowany za pomocą sosu sojowego, słodkiego wina ryżowego, imbiru, suszonych płatków ryby bonito, chili, owoców cytrusowych, goździków, ziarna sezamowego, cebuli, chrzanu lub musztardy.

Ponieważ jego iloraz kwasowości jest niższy niż innych rodzajów octu, nie nadaje się do konserwowania i marynowania żywności. Jest jednak szeroko stosowany jako przyprawa do sałatek i kilku dań mięsnych. Ocet ryżowy dodaje potrawom subtelny smak, ale zapewnia również szereg korzyści zdrowotnych.

 

Oto najważniejsze zalety octu ryżowego:

 

Ocet poptrawia trawienie, ma działanie antyseptyczne i bakteriobójcze.

W occie ryżowym jest duża ilość kwasu octowego, który pomaga w poprawie procesu trawienia. Niewielka ilość octu polepsza apetyt. Pomaga również organizmowi wchłonąć więcej składników odżywczych z jedzenia, które spożywamy. W ten sposób organizm jest w stanie przyswoić więcej wapnia, potasu i witamin z pożywienia, co jest korzystne dla zdrowia.

 

Wspiera pracę i chroni naszą wątrobę

Badanie przeprowadzone w 2011 potwierdziły, że ocet ryżowy rodzaju kurozu, wytwarzany przez fermentację brązowego ryżu, ma właściwości ochronne dla ludzkiej wątroby. Naukowcy są zdania, że ​​może on zapobiegać również powstawaniu guzów wątroby.

 

Poprawia zdrowie serca

Oczyszczając krew, ocet ryżowy w znaczący sposób wpływa na zdrowie serca i całego układu krążenia. Ocet ryżowy pomaga zapobiegać tworzeniu się nadtlenków tłuszczowych w organizmie. To z kolei pomaga spowolnić odkładanie się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych. Tak więc, na dłuższą metę, twoje serce bardzo skorzysta na dodaniu kilku łyżeczek tego octu do codziennych posiłków.

 

Redukuje nadmierne zakwaszenia organizmu

Dzisiejszy tryb życia zdecydowanie zaburza równowagę kwasowo-zasadową powodując, że nasz organizm jest zakwaszony. Prawdopodobnie zakwaszenia organizmu zwiększają: stres, używki, głodzenie się oraz nadmierny wysiłek fizyczny lub całkowity brak ruchu. Niewielka ilość octu z rana będzie działała odkwaszająco aż do wieczora.

 

Walczy ze zmęczeniem

Ocet ryżowy zawiera umiarkowaną ilość aminokwasów. Skutecznie zwalczają powstawanie kwasu mlekowego we krwi. Rozwój kwasu mlekowego powoduje sztywność, drażliwość i zmęczenie. Dzięki temu będziesz świeży i energiczny przez cały dzień.

 

Poprawia odporność organizmu

Ocet ryżowy jest bogaty w aminokwasy, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania układu odpornościowego. Te aminokwasy pomagają zwalczać szkodliwe działanie wolnych rodników.

 

Poprawia skórę

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale stosowanie octu ryżowego może być również korzystne dla Twojej skóry! Ocet ryżowy można stosować bezpośrednio na skórę. Działa jako środek ściągający, aby napiąć skórę i zapobiec pewnym infekcjom, a także łagodzić stany zapalne i ujednolicić koloryt.

 

Utrzymuje wagę w ryzach

Uważa się, że niski wskaźnik otyłości wśród Japończyków ma związek m.in. właśnie z regularną konsumpcją octu ryżowego. W rzeczywistości Japończycy używali go od wieków, aby pomóc w utracie wagi. Jeśli więc masz kilka nadprogramowych kilogramów, polecamy spożywać go regularnie.


Drukuj