sushi karmienie piersią

Czy możesz jeść sushi podczas karmienia piersią?

Obecnie specjaliści są zdania, że karmiąca mama może jeść wszystko, także owoce morza i sushi, o ile nie są surowe. Ryby są głównym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (zwłaszcza DHA i EPA), ważnych dla rozwoju mózgu i wzroku dziecka. Ryby są także cennym źródłem pełnowartościowego białka, witaminy D, jodu i innych ważnych składników odżywczych. Ich obecność w zdrowej diecie karmiącej matki jest wskazana.


Podczas ciąży zaleca się unikanie wielu składników sushi. Miłośniczki sushi z przyjemnością przyjmą wiadomość, że mogą ponownie cieszyć się tym wykwintnym jedzeniem po urodzeniu dziecka. Chociaż sushi nadaje się do jedzenia podczas karmienia piersią, kobiety powinny nadal unikać niektórych rodzajów ryb o wysokiej zawartości rtęci i toksyn. Możliwe jest, że część rtęci i toksyn przeniknie do dziecka przez mleko matki. Rtęć może wpływać negatywnie na mózg i układ nerwowy rosnącego dziecka.

 

Które ryby są bezpieczne?

Kobiety karmiące mogą jeść do 2 średnich porcji ryb o najniższych stężeniach rtęci tygodniowo, o ile nie są surowe. Należą do nich: śledź, pstrąg, sardynka, łosoś, dorsz, halibut biały, okoń, makrela atlantycka, pacyficzna, morszczuk i sum.

Zawartość rtęci może się bardzo różnić w zależności od pochodzenia ryby oraz regionu. Warto się skontaktować z miejscowymi władzami sanitarnymi. Zasadniczo bezpieczniejsze są ryby hodowlane.

 

Co z owocami morza podczas karmienia piersią?

krewetki w tempurzeOwoce morza i krewetki można jeść zarówno w ciąży, jak i po porodzie. Kobiety w ciąży i karmiące powinny jednak unikać surowych skorupiaków i przed jedzeniem poddać je obróbce termicznej.


Skorupiaki takie jak kraby, homary, krewetki, małże, ślimaki, ośmiornice czy kałamarnice są źródłem białka, żelaza i cynku. Są bogate także w cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które regulują poziom cholesterolu w organizmie. Są też smaczne.


Krewetki to przede wszystkim dobrze przyswajalne białko, w szczególności chude, co jest fantastyczną informacją dla osób na diecie. A oprócz niego zawarte w nich są witaminy z grupy B, czyli B6 i B12 oraz PP (niacyna), a także takich minerałów jak jod, potas, magnez czy selen. Krewetki i ogólnie owoce morza mają także nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3.


 

Jakie owoce i warzywa można jeść, karmiąc piersią?

szparagi sushiTak naprawdę według zasad zdrowego odżywiania powinnyśmy spożywać co najmniej 4-5 porcji warzyw i owoców, z czego ¾ powinny stanowić warzywa.


Pomarańcze, świeże morele, borówki, jagody i banany to najbardziej zalecane owoce odcza karmienia piersią.
Natomiast wśród warzyw szczególnie polecane są fasola, soja, soczewica, papryka, pomidory, szparagi, sałata, awokado, marchew, słodkie ziemniaki, szpinak, szcypiorek, ogórek czy kapusta.


Mamy sięgajcie głównie po świeże owoce i warzywa – bo to właśnie w nich znajdziemy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów dziecka i matki:

- najłatwiej przyswajalne składniki odżywcze,
- witaminy regulujące przemiany biochemiczne w organizmie, które nie tylko budują tkanki, np. kość, ale również regulują gospodarkę wodną w organizmie (potas, sód)
- sole mineralne (potas, magnez, wapń, cynk),

 



Czy mogę jeść ryby wędzone?

Lepiej zrezygnować z ryb wędzonych, a wybierać te gotowane na parze. Przy wędzeniu stosowane są substancje chemiczne, z których część może być rakotwórcza. Ponadto wędzenie pozbawia ryby części substancji odżywczych.

 

Jakich ryb unikać? Nietylko w sushi.

Najbardziej skażone są ryby drapieżne pochodzenia morskiego oraz ryby słodkowodne. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) określił kilka gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych. Są to: makrela królewska, marlin, rekin, miecznik i tuńczyk np. wielooki. W Polsce na szczęście gatunki te (poza tuńczykiem) nie są popularne.

Tuńczyk jest rybą drapieżną, odżywiającą się mniejszymi przedstawicielami morskiej fauny. Toksyczne związki zawarte w ich organizmach przedostają się do mięsa drapieżnika i ostatecznie trafiają do naszego ustroju.

 

Na jakie ryby uważać?

TILPIA
Tilapia z hodowli azjatyckich, ze względu na słabo kontrolowaną zawartość zanieczyszczeń rtęci, nie jest bezpieczna dla dzieci oraz kobiet w ciąży i karmiących piersi. Natomiast w rybach pochodzących z europejskich hodowli stwierdzono niski poziom zanieczyszczenia rtęcią.

PANGA
Panga to chyba najbardziej rozpoznawalny gatunek z listy ryb odradzanych konsumentom ze względu na wysoką zawartość toksyn.

RYBA MAŚLANA
Mało osób zdaje sobie sprawę, że ryba maślana to nazwa handlowa, pod którą kryje się kilka gatunków ryb, m.in. błyszczyk, żuwak, eskolar czy kostropak. Okazy należące do tych dwóch ostatnich należy spożywać ze szczególną ostrożnością.


Drukuj